Project Reverse Engineering Biber

3Een project waar eind 2014 mee gestart is, is het 3-D tekenen van de Biber in al haar facetten. Technische tekeningen van de Biber zijn eind van de oorlog verloren gegaan door vernietiging. De verschillende tekeningen die er nu beschikbaar zijn zijn door na de oorlog gemaakt en zijn voornamelijk schematisch wat de werking betreft. Er bestaat op de wereld ook geen 100% compleet exemplaar van de Biber meer. Door de rond 25 overgebleven boten te bestuderen kunnen we al veel onderdelen herleiden. Bij het tekenen worden alleen originele oorspronkelijke onderdelen genomen. De onderdelen worden nauwkeurig gemeten in een 3-D tekening omgezet. Onderdelen die lastig te meten zijn door een complexe vorm worden eerst gescand, waarna de maatvoering kan worden overgenomen in de tekening. Met deze computertekeningen kunnen we onderdelen die er niet meer zijn eventueel 3D-printen of gietmallen maken. Dit is eigenlijk een vorm van Reverse Engineering.

De eerste resultaten van Reverse Engineering worden uitgevoerd bij de de Biber in het Museum in Nieuwdorp. De spanten van de midden- en achtersectie worden met onze 3-D tekeningen met laser uitgesneden. De huid platen worden opnieuw gewalst. Complexere onderdelen worden door middel van 3-D prinen gefabriceerd.