Restauratie van de Biber in 1991

Een von onze projecten is de restaureratie van een Biber die in 1990 in de Nieuwe Waterweg geborgen is.

Hoewel de toren ontbrak vanwege oxidatie van het aluminium, bleek de boot zich in een relatief goede staat bevond. Er waren een paar doorgeroeste plekjes in de drukhuid, maar had over het algemeen zijn originele dikte, Om in de expositie op genomen te worden moest hij gerestaureerd worden. Alle onderdelen werden zorgvuldig gedemonteerd en fotografeerd, voor zover mogelijk gemarkeerd en gedocumenteerd, met de toenmalige kennis.

Alle alluminium delen, de koepel, het dashboard, de torpedorails, de stuurwielen en kleine onderdelen waren door het zeewater vergaan of grotendeels vergaan. Het ijzer en koper werd door de ‘electrolise’, in het zoute water met het alluminium, goed geconserveerd.

In de romp was een groot deel van de technische inrichting nog aanwezig, zoals de drie grote bakken met accucellen, de luchtflessen, de bilgepomp, de Opel-Blitz-motor, de Bezinetanks en de Electromotor.

Voor de beademing onder water werd geademd via een mond/neus masker over ‘Kalipatronen’. Deze filters van de firma Dräger hadden een kalkmengsel dat het Koolmonoxide aan zich bind. Via een Luchtreduceer stroomde er voortdurend zuivere zuursof in de ruimte waar de bestuurder zat, waardoor de lucht hergebruikt werd. Eén van de vijf Drukflessen was voor pure Zuurstof.

De bestuurden moest van patroon wisselen, middels zijn ademslang, als deze verzadigd was. Boven water werd verse lucht aangezogen door de benzinemoter via de snorkel voor de bestuurden.  De vier ‘Kalipatrone’ in de Biber, die zich onder het dashbord bevonden, waren nog aanwezig, maar vielen in de loop van de jaren uit elkaar. Op de rechter foto is een voorbeeld van een kleinere “Kalipatrone’ uit een ‘Heeresatmer’, maar met de zelfde aansluiting.

Hoewel er geen stoffelijke resten zijn gevonden, vonden we onderandere delen van zijn rubberboot, een ontsnappingsvest, twee handsignaalpatrone, een veldfles en een glazenfles.

Na deze eerste restauratie was de Biber op 3 juli 1993 voor het eerst in het museum te bezichtigen. In 2015 sloot het Kusterverdedigingsmuseum, Fort aan den Hoek van Holland,  gedwongen zijn deuren,