Hulp bij restauratie Biber Museum Nieuwdorp

Begin 2018 heeft het Bevrijdingsmuseum in Nieuwdorp de hand weten te legen op de Biber die in het voormalige dierenpark Wassernaar heeft gestaan. De Biber heeft vanaf de 50er jaren tot de sluiting in 1985 dienst gedaan als klim opjekt in de speeltuin. Na de sluiting van het park heeft de boot nog jaren lang buiten gestaan in de overwoekerde speeltuin samen met een Sherman tank. De Biber was in zeer slechte staat.

De eigenaar heeft er op een gegevenmoment voor gezorgt dat hij droog kwam te staan op het militär complex Maaldrift. De neus en de aluminium toren waren nog redelijk, maar de midden sectie en de achter sectie waren aan de onderkant bijna geheel door geroest.

De Biber zal met onze expertise zijn uitelijk weer terug krijgen, zo ook een deel van de inrichting van de toren. Vanaf de torpedo holte naar onder zal alles nagemaakt worden. De te vervangen spanten en de huid zal met onze 3-D tekeningen worden uitgesneden. Met de openingen van het museum in Oktober 2018 zal hij te bezichtigen zijn voor het publiek.